Företag som säljer sig själva

Reklam är en stor del av dagens arbetsmarknad. Men marknadsföring är så mycket mer än bara reklam. Det handlar om att sälja dig själv, att visa kunderna varför de ska välja just ditt företag. För att kunna göra det behöver du bra personal. Och till dem är det också viktigt att sälja sig själv. Du måste visa dem varför det är bra för alla parter om de väljer att jobba för dig. 

Nu för tiden är folk medvetna om sitt eget värde. Det läggs mycket tyngd på att må bra, både fysiskt och mentalt. Du är värdefull och behöver inte acceptera vilket jobb som helst. Det är klart att alla behöver jobba, men fokus läggs ofta på helheten. Ett bra jobb där du kan trivas är målet, annars uppmuntras du till att sadla om. Det här är något som företag måste ta på allvar. 

Få hjälp med processen

Det är inte alltid så lätt att visa upp vem man är. Många har inte lärt sig framhäva sina goda sidor, även om det egentligen är helt naturligt. Likaså ett företag, som har mycket att erbjuda. Det gäller att tänka efter och gå igenom vad det är som gör verksamheten attraktiv. Varför någon ens skulle komma på tanken att jobba där. Alla frågor besvaras på https://www.urbanurban.se/

För att kunna göra det är det viktigt att veta vem det är du vänder dig till. Vilken sorts personal du önskar ha och hur alla kan bidra till att det går framåt. Alla andra är inte lika viktiga, utan det är ju de som du vill locka till dig som ska få se vad de har att göra med. Hur ser dina anställda på företaget? Vilka möjligheter till utvecklingen kan en person hoppas på här? Många undrar över det här: https://www.urbanurban.se/blogg-posts/employer-branding-del-1-vad-ar-employer-branding

Företag som behöver personal

Alla verksamheter mår bra av att ha den rätta personalen. Folk som är intresserade av sitt jobb och som kan bidra med något till processen. Med bra medarbetare kan du komma långt, och det är något som allt fler blir medvetna om. Speciellt viktigt är det när du behöver utbildad personal. Folk som kan sina saker och gärna har lite extra erfarenhet också. För att hitta fram till dem behöver du leta på rätt ställe. Men också visa dem varför de ska välja just det här företaget. Knepigt när arbetskraften inte räcker till. Läs den intressanta artikeln hos SVT.

En del verksamheter har en vision som de vill uppnå. Ett mål som inte bara handlar om att tjäna pengar, vilket annars är grunden för det mesta. Inte på ett dåligt sätt utan för att det är så samhället är uppbyggt. Alla måste leva och att driva verksamhet är en del av det stora hela. Men ibland har du ännu högre målsättningar, som du gärna önskar att de anställda ska dela. Det sägs att lika barn leka bäst, en princip som kan tillämpas även i arbetslivet. Om du och dina medarbetare har en liknande framtidssyn så blir det lättare att jobba tillsammans. 

Vad värderar de anställda?

Det är så gott som norm att ha en fruktkorg på jobbet. Varje vecka levereras det färska frukter som alla får ta av. En cyniker säger att det är för att hålla de anställda friska så de jobbar bättre. Vilket kanske inte är helt fel, men absolut inte hela sanningen. Tanken är oftast att göra det trivsammare på jobbet, vilket visas av alla de andra tilltag en arbetsgivare tar till. 

Fokus ligger idag ofta på trivsel och välmående. Trevliga färger på väggarna, gröna växter och en väl planerade kontorsmiljö. Förmåner av olika slag, och inte bara gymkort eller sjukgymnastik. Det är ett sätt att ge och ta. En metod som fungerar för att få de anställda att vilja stanna kvar. Employer Branding inkluderar en satsning på arbetsmiljön. 

Hur du säljer dig själv

En bra arbetsgivare ser på sina anställda som individer. De är viktiga för att allting ska fungera, och förtjänar att behandlas väl. Hur mycket och vilka förmåner det inkluderar beror på en rad olika saker. Bland annat företagets ställning och möjligheter. Grundläggande för alla är att betala korrekta löner och att göra det till rätt tid. Ingen ska behöva känna sig diskriminerad eller mindre värd, det är ju till och med en del av de mänskliga rättigheterna. 

Dagens jobbsökande ligger gärna ett steg före. De läser på innan de går för en anställningsintervju. Dels för att kunna visa på varför företaget bör välja dem. Men också för att de själva vill veta om det verkligen är en plats för dem att jobba på. Employer branding är en stor sak nu för tiden. Inte för att det finns så många jobb att välja mellan. Utan mer för att folk inser att de har ett stort värde. 

Ett framgångsrikt företag

Så om du vill utöka verksamheten eller förbättra den bör du leta efter bra personal. Samla ihop en arbetsstyrka som jobbar bra tillsammans. Som kan bli stommen i ditt företag och bidra till att det går framåt. Om du ser på framgångsrika företag eller rika personer så är de omgivna av folk som trivs på jobbet. Det finns en anledning till varför de stannar kvar. Och varför de ger allt för en verksamhet som inte är deras egen. 

Ingen är perfekt och det är inte lätt att få allting att flyta på utan några hinder. Men frågan är vad du gör när problemen uppstår. Om alla har en chans att uttrycka sig, att varje del av maskineriet respekteras. Det är inte för inte som kickoffs och aktivitetsresor blivit så populära. De lägger fokus på stämningen, gruppkänslan och den personliga utvecklingen. Ju mer du känner dig uppskattad och lyssnad på, desto bättre kommer du att jobba. Alla vinner på att personalen trivs på jobbet. 

En väl balanserad reklam

Det kanske är felaktigt att kalla employer branding för reklam, men vissa likheter finns det. Du vill att andra, i det här fallet eventuellt nya anställda, ska se vad du har att erbjuda. Poängen här är att du måste vara balanserad. Det går inte att skryta eller överdriva, för ganska snart kommer det att uppdagas. Om du lockar till dig personal med felaktiga löften så kommer det att gå dåligt. Och det ganska snart. 

Som företagare vill du ha ett gott rykte. Det måste inte vara det perfekta företaget, men du ska kunna hålla vad du lovar. Tänk igenom dina resurser innan du marknadsför dig. Låt företaget sälja sig självt, bara genom att göra det du är bra på. Folk är inte dumma och de läser på innan de går någonstans. Locka till dig den bästa personalen genom att ge dem något i utbyte.